Jak schudnąć nie licząc kalorii?

Istnieje przekonanie, że będąc na diecie odchudzającej człowiek jest wiecznie głodny, liczy skrupulatnie kalorie i nie czerpie przyjemności z jedzenia. Dieta kojarzy się jedynie z wyrzeczeniami. Jest to błędne myślenie. Tak jak i samo rozumowanie słowa ”dieta”. Słowo to, jest potocznie używane nieprawidłowo. Dieta to po prostu sposób odżywiania. Wyróżniamy kilka rodzajów diet: zwyczajową(naturalną), alternatywną, odchudzającą, leczniczą czy doświadczalną.

W sieci można znaleźć mnóstwo stron oferujących diety odchudzające 1000kcal lub mniej. Taka ilość rzeczywiście może kojarzyć się z głodem i niezadowoleniem z jedzenia. Dieta, nawet odchudzająca, nigdy nie powinna wynosić mniej kalorii niż podstawowa przemiana materii(PPM) danej osoby. Człowiek stosujący dobrze ułożoną dietę odchudzającą nie powinien być głodny. Same kalorie nie są najważniejsze, ważniejsza jest jakość posiłków, ich ilość i aktywność fizyczna. Licząc tylko kalorie, a popełniając błędy żywieniowe, nie osiągnie się na długo oczekiwanych efektów. Ważne jest odpowiednie podejście do diety, które zaczyna się w głowie.

 

Kilka zasad zdrowego odżywiania, które pomogą Ci schudnąć:

  1. Jedz 4-5posiłki dziennie o regularnych porach

Dzięki spożywaniu częstszych a mniejszych posiłków o stałych porach, organizm nie będzie czuł głodu i osłabienia, a poziom cukru we krwi zostanie zachowany na stałym poziomie.

  1. Pamiętaj o śniadaniu

Jest to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Dostarcza energii i składników odżywczych, wpływa pozytywnie na samopoczucie i koncentracje. Brak śniadania spowalnia przemianę materii. W godzinach południowych jemy znacznie więcej, co jest skutkiem porannego głodowania.

  1. Nie podjadaj między posiłkami

Podczas podjadania ciężko oszacować ilość spożytych kalorii, w wyniku czego zwykle jest ich znacznie więcej niż potrzebujesz, ponieważ najczęściej wybieranymi produktami ”do przegryzienia” są chipsy czy słodycze, a więc produkty wysokokaloryczne. Bezkarnie możesz podjadać tylko warzywa np. surową marchewkę!;) Jeśli jednak stosujesz się do zasady nr 1, nie powinieneś mieć problemów z podjadaniem.

  1. Ogranicz spożycie soli do minimum

Nadmiar sodu w diecie przyczynia się do gromadzenia wody w organizmie oraz magazynowania większej ilości tkanki tłuszczowej, a więc prowadzi do tycia.

  1. Nie pij słodzonych, gazowanych napoi

Zawierają one w sobie duże ilości cukru oraz pobudzają apetyt.

  1. Pij dużo wody – minimum 1,5l dziennie

Woda jest niezbędnym składnikiem naszego organizmu, nawodniony organizm lepiej funkcjonuje. Ponadto woda ma 0 kcal.

  1. Staraj się nie jadać na mieście, samemu przygotowuj posiłki

Przygotowując samemu posiłek wiesz z jakich składników się składa. Domowe posiłki są bogatsze w składniki odżywcze, zazwyczaj mniej kaloryczne i mniej przetworzone.

  1. Śpij minimum 7 godzin na dobę

Podczas snu nasz organizm się regeneruje.

  1. Bądź aktywny fizycznie

Minimum 30min dziennie. Może być to np. bieganie, jazda na rowerze, fitness czy siłownia..wybór jest szeroki.

  1. Ogranicz picie alkoholu

Alkohol również zawiera kalorie, 1g = 7kcal -> puszka piwa – ok.220 kcal; lampka wina(150g) – ok.100kcal; kieliszek wódki(25g) – ok.55 kcal. Ponadto zazwyczaj podczas konsumpcji alkoholu również się je, co dodatkowo zwiększa ilość dostarczonych kalorii.

  1. Zastąp smażenie gotowaniem, pieczeniem lub grillowaniem

Te metody przygotowywania potraw są zdrowsze niż smażenie, ponieważ przyrządzone w ten sposób posiłki zawierają mniej tłuszczu, mniej kalorii, natomiast zachowują więcej wartości odżywczych.

  1. Nie kupuj przetworzonych, gotowych produktów

Zawierają one wiele nieodżywczych składników, które spożywane w nadmiernych ilościach, mogą wpływać szkodliwie na organizm człowieka np. glutaminian sodu, który ponadto pobudza apetyt.

 

Powyższe zasady nie są trudne do wdrożenia w życie. Jeśli chcemy na długo cieszyć się szczupłą sylwetką to należy na stałe zmienić swoje nawyki żywieniowe. Pamiętaj, że większość popularnych diet odchudzających przynosi szybkie efekty, ale na krótko. Charakteryzują się one bardzo niską kalorycznością więc konsekwencją tego, musi być szybki spadek masy ciała, lecz gdy wrócisz do swojej poprzedniej diety, organizm zacznie magazynować więcej zapasowej tkanki tłuszczowej z obawy przed ponownym brakiem źródła energii, a to spowoduje, że przybierzesz więcej kilogramów niż straciłeś/aś. Nie poruszam już tutaj kwestii niedoborów składników odżywczych i ich konsekwencji podczas stosowania diet niskokalorycznych, gdyż jest to bardzo obszerny temat. Dąż do lepszej wersji siebie powoli, ale zdrowo.

Dodaj komentarz