Czy łatwo przytyć w święta?

Święta coraz bliżej..większość z nas ubiera już choinkę, robi porządki przedświąteczne, dokupuje ostatnie prezenty i zabiera się za pieczenie i gotowanie świątecznych potraw, aby móc już później tylko spędzać czas w gronie najbliższych osób, przy stole i jeść, jeść, jeść. W święta mało kto zwraca uwagę na kalorie (i słusznie!). Większość osób liczy się z dodatkowymi kilogramami po wejściu na wagę po tym okresie rozpusty. Ale czy naprawdę aż tak łatwo można objąć w posiadanie dodatkowe kilogramy? Na szczęście – NIE 😉 I potwierdzają to nawet badania.

Na początek jednak musimy sobie uściślić co mamy na myśli pod słowem ”święta”. Czy są to dla nas rzeczywiście 2-3 dni rozpusty w jedzeniu czy 2-3 tygodnie? Właściwie okres świąteczny można zaliczyć już od 06.12, wtedy dajemy sobie pierwsze prezenty z okazji mikołajek, zaczynają się spotkania pracownicze, spotkania ze znajomymi z okazji zbliżających się świąt, większość z nas już wtedy zaczyna folgować z dietą. Przed świętami trzeba spróbować czy wszystko wyszło pysznie, a po świętach dojeść to co zostało, a tu za chwilę jeszcze sylwester, Nowy Rok, co niektórzy wezmą jeszcze pod uwagę święto Trzech Króli..a więc tyle okazji do świętowania.

W 2016 roku opublikowano badanie, które trwało od sierpnia 2012 do lipca 2013 i  wzięło w nim udział ponad 2900 osób. Ku zaskoczeniu, badani nie zaczęli tyć od razu po świętach, lecz już 2-3 tygodnie przed świętami i przybierali na wadze jeszcze do Nowego Roku.

 

Ile musimy zjeść aby przytyć 1 kg tłuszczu?

Średnie zapotrzebowanie energetyczne człowieka to ok.2000 kcal.

1 kg tłuszczu to ponad 7 000 kalorii

A więc aby przybrać 1 kg tłuszczu musimy zjeść średnio ponad 11 000 kalorii w 2 dni świąt

A nie jest to takie łatwe…

 

W tabeli zamieściłam przykładowe tradycyjne potrawy znajdujące się na świątecznych stole i ich kaloryczność w 1 porcji:

Barszcz czerwony(szklanka) z uszkami(10 sztuk z kapustą i grzybami) 230 kcal
Smażony karp (130g) 290 kcal
Ryba po grecku (200g) 280kcal
Kapusta z grochem (100g) 110kcal
Zupa grzybowa (300g) 100kcal
Pierogi z kapustą i grzybami (200g) 350kcal
Kutia (250g) 540kcal
Sernik (120g) 320kcal
Strucla z makiem (40g) 140kcal

11 000 kcal = np. 4,9kg smażonego karpia

= ponad 5kg kutii

= 6,2kg pierogów

= 4,1kg sernika

Raczej jest to niemożliwe aby zjeść tyle kilogramów jedzenia w 2 dni, tym bardziej gdy na co dzień odżywiamy się w miarę racjonalnie. Poza tym część tego pokarmu nie zostałaby nawet strawiona i wchłonięta do naszego organizmu. Co innego jeśli spojrzymy na to szerzej, w kontekście całego okresu świątecznego czyli od grudnia do stycznia, wtedy spożycie dodatkowych 7 tys. kalorii do naszego podstawowego zapotrzebowania, nie jest wielkim wyczynem. Nie zapominajmy również o alkoholu, on też jest źródłem kalorii, przykładowo kieliszek wódki ma 55kcal, lampka wina – 100kcal.

Wiele osób jednak sprawdza swoją wagę tuż przed świętami i zaraz po nich i widzą różnicę w postaci 1-2kg więcej. Czy jest to tkanka tłuszczowa? NIE -> w przeważającym stopniu jest to nadmiar wody, który odłożył się w organizmie, a także glikogen, który posłuży głównie do pracy i budowy mięśni oraz niewydalone jeszcze resztki jedzenia. Tkanka tłuszczowa nie odłoży nam się w ciągu kilkunastu godzin, jest to proces złożony, który wymaga czasu, tak jak i jej utrata, która jest procesem powolnym.

 

Reasumując:

-> w święta nie jest łatwo przytyć, w okresie świątecznym – już tak

-> 1-2kg więcej tuż po świętach to przede wszystkim wynik nagromadzonej wody, glikogenu i resztek jedzenia, nie tkanki tłuszczowej

-> 2-3 dni rozpusty nie zniszczy naszej sylwetki i zdrowia, dlatego życzę Wam pysznego jedzonka i WESOŁYCH ŚWIĄT! 🙂

 

Dodaj komentarz